Jak zwrócić uwagę na ważny problem tak, by zaciekawić i zainteresować swoich odbiorców, szczególnie wtedy, gdy tyczy się pomijanego i często unikanego w rozmowach tematu?
Na świetny pomysł połączenia zabawy z edukacją wpadła Weronika Kamińska, tegoroczna absolwentka studiów licencjackich na kierunku wzornictwo na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Opierając się na własnych doświadczeniach oraz obserwacji otoczenia, autorka projektu postanowiła w swoim dyplomie skupić się na poszukaniu odpowiedzi na bardzo ważny i często lekceważony problem, jakim jest ubóstwo menstruacyjne.
Na ubóstwo menstruacyjne wpływ mają 3 podstawowe czynniki. Są to brak środków higienicznych, brak dostęp do toalet oraz brak edukacji i stygmatyzacja miesiączki.
Aby przeciwdziałać temu problemowi, powstaje wiele fundacji oraz miejsc udostępniających środki higieniczne. Z każdym rokiem jest coraz lepiej, niestety wciąż dominuje mała świadomość i niski poziom edukacji.

W domu rodzice często nie rozmawiają ze swoimi dziećmi na temat menstruacji.
W szkole istnieje podział na grupę chłopców i dziewcząt na zajęciach wychowania do życia w rodzinie, gdzie dziewczynki uczy się dyskretnego zachowania i ukrywania faktu, że menstruują. Nieprzystosowani chłopcy wpływają w dużej mierze na psychikę swoich menstruujących już rówieśniczek. Dziewczynki w tym okresie uczą się odnaleźć w zupełnie nowej sytuacji i potrzebują dużego wsparcia ze strony otoczenia. Chłopcy, często jeszcze niedojrzali psychicznie, temat menstruacji traktują jako coś obrzydliwego czy śmiesznego, wpływając tym samym na uczucia koleżanek. Dziewczynki przebywając w takim otoczeniu zaczynają wstydzić się swojej miesiączki. Nie chcą o niej rozmawiać. W ich głowie menstruacja jest tematem tabu.
Aby wpłynąć na zmianę systemu należy zacząć od początku, wobec tego Weronika w swoim dyplomie postanowiła skupić się na dzieciach.
Jak dobrze wiemy najlepszą formą nauki jest zabawa, dlatego moja wstępna koncepcja zakładała, że efektem będzie gra edukacyjna. Zależało mi aby zasady gry były banalnie proste, dlatego postanowiłam zainspirować się grą „chińczyk wzbogaconą o treści edukacyjne. - mówi autorka projektu

O grze
Cykl menstruacyjny kobiety został w sposób graficzny przedstawiony na okrągłej planszy do gry. Dzięki swojemu kształtowi jest ona bardziej dostępna dla 4 graczy oraz w symboliczny sposób nawiązuje do cyklu. Zamkniętego, nieprzerwalnego procesu jakim jest menstruacja. Plansza wykonana jest z drewna dla większej trwałości oraz zawiera wyżłobienia
będące miejscami na pionki. Kolorystyka jest pastelowa.
W sposób graficzny przedstawiony został podział cyklu menstruacyjny na 3 fazy. Fazę przedowulacyjną, owulację i fazę poowulacyjną. Czas krwawienia występuje w fazie przedowulacyjnej. Plansza zawiera 28 pól symbolizujących poszczególne dni cyklu. Gra składa się z 46 kart przedstawiających zachowania i odczucia towarzyszące kobietom podczas cyklu menstruacyjnego. Karty są okrągłego kształtu oraz zawierają piktogramy dostępnych środków higienicznych. W zestawie znajduje się 16 pionków do gry zbliżonych kształtem do tamponów o wielkości 3 cm. Zostały one wykonane z drewna w celu uniknięcia wykorzystywania tworzyw sztucznych. Czterościenna kostka symbolizuje natomiast 4 tygodnie - czas trwania cyklu. Gra posiada również książeczkę informacyjną, która jest dopełnieniem
treści edukacyjnych w grze. Zawiera ona wyjaśnienie jakie procesy zachodzą w każdej poszczególnej fazie.
O autorce
Weronika to pasjonatka krawiectwa oraz projektowania ubioru. Jej misją jest tworzenie funkcjonalnych i ergonomicznych przedmiotów. Weronika projektując ubiór w dużej mierze skupia się na walorach artystycznych. W swoich projektach skupia się na tkaninie oraz jej właściwościach. Pragnie tworzyć zgodnie z twierdzeniem „less is more”.