
Rewolucja do potęgi!
Fashion Revolution to globalny ruch działający na rzecz zrównoważonej, bezpiecznej, uczciwej, transparentnej i odpowiedzialnej branży modowej. Skupia twórców, projektantów, naukowców, liderów biznesu, polityków, właścicieli marek, sprzedawców, producentów, pracowników produkcji, związki zawodowe, aktywistów, miłośników mody. Słowem - wszystkich, którym nie jest obojętna odpowiedzialność (lub jej brak) w każdym aspekcie funkcjonowania sektoru fashion.
Organizacja została założona w Wielkiej Brytanii, a iskrą do jej powstania były tragiczne wydarzenia, które miały miejsce 24 kwietnia 2013 w Bangladeszu. Tego dnia zawalił się kompleks fabryczny Rana Plaza, w którym tysiące osób szyły ubrania dla wielu największych światowych marek. Tragedia ta, spowodowana łamaniem praw pracowniczych i przepisów BHP, przyczyniła się do śmierci ponad 1,1 tys. osób spośród prawie 5 tys. zatrudnionych. Oprócz tych, którzy nie przeżyli katastrofy, aż 2,5 tys. pracowników zostało rannych, co czyni zawalenie się fabryki czwartą co do wielkości katastrofą przemysłową w historii. Jej ofiarami były głównie młode kobiety.

Fashion Revolution Week 2020
Organizacja już od 7 lat aktywnie nakłania przedstawicieli sektora fashion do wdrażania coraz bardziej odpowiedzialnych praktyk. Od pracy dzieci na polach bawełny, do handlu i pracy przymusowej w przemyśle odzieżowym - łańcuch dostaw mody rutynowo wykorzystuje ludzi, którzy produkują nasze ubrania. Dlatego Fashion Revolution skupia się na działaniach, mających na celu zrewolucjonizowanie całego systemu i zachęca, by każdego roku przyłączyć się do kampanii Fashion Revolution Week, której celem jest nie tylko upamiętnianie ofiar katastrofy z 2013 roku, ale także świętowanie pozytywnego wpływu mody na świat oraz wszystkich tych, którzy codziennie się do niego przyczyniają.

Jak włączyć się w obchodzenie Fashion Revolution Week?
Jest wiele sposobów na to, by wziąć udział w dyskusji dotyczącej zmian w branży odzieżowej, a także pokazać co myślisz na temat odpowiedzialnej mody.
Jednym z najprostszych sposobów na zaangażowanie się jest wykorzystanie mediów społecznościowych do rzucenia wyzwania markom. Załóż ulubione ubranie na lewą stronę na znak, że ważne są dla Ciebie informacje o miejscu jego produkcji, zrób sobie zdjęcie i opublikuj je na wybranym portalu. Jeśli ubranie jest wyprodukowane zgodnie z procedurami chroniącymi prawa pracowników szyjących daną odzież oraz chroniącymi środowisko, opowiedz historię tej marki i ubrania! Jeżeli jako konsument nie masz pewności w jakich warunkach zostało wyprodukowane ubranie - zapytaj o to producenta dodając hasztag #whomademyclothes.
Oprócz pytania o to, kto wykonał nasze ubrania, zajrzyjmy do składów materiałowych na metkach i zadajmy pytanie #whatsinmyclothes. W przypadku produkcji wielu włókien, podczas ich farbowania i wykończenia, wykorzystuje się szkodliwe procesy chemiczne, które wpływają zarówno na zdrowie pracownika, jak i osoby noszącej. Materiały na bazie tworzyw sztucznych, które stanowią obecnie większość naszych ubrań (ze względu na swoją niską cenę), zrzucają mikrowłókna do oceanów, zagrażając zdrowiu ludzkiemu i naturze - nasze ekosystemy i różnorodność biologiczna płacą za to wysoką cenę.
Jeśli jesteś marką o transparentnym profilu biznesowym - możesz wykorzystać nasz plakat i hasztag #imadeyourclothes możliwy do pobrania na stronie www.fashionrevolution.org
Możesz również wysłać wiadomość do polityka. Dowiedz się, kim są twoi lokalni decydenci. Poszukaj członków rządu krajowego lub działaczy reprezentujących twój okręg na szczeblu europejskim, i znajdź ich publiczny adres mailowy. Pytaj o świadomość istnienia problemów w sektorze mody albo możliwości ustawodawczych.
Podziel się swoją modową love story.
Zamiast kupować nowe, wykorzystaj wolny czas na przegląd szafy i zakochaj się w ubraniach, które już posiadasz. Podziel się swoją historią na temat ubrania, które wiele dla ciebie znaczy.
Edukuj się. W ramach obchodów Fashion Revolution Week, powstanie Leksykon Mody Odpowiedzialnej tworzony we współpracy z ekspertkami z branży, który kompleksowo zdefiniuje terminy związane z moda zrównoważoną.

(Nie)zbędność w czasach zarazy
W głowach wielu z Was może pojawić się dylemat, czy w obliczu współczesnej pandemii zajmowanie się tematem takim jak moda jest w porządku, czy jest konieczne, czy nie można przełożyć obchodów Tygodnia Mody Odpowiedzialnej na lepszy, spokojniejszy moment. Jednak, od nierówności płci po degradację środowiska - przemysł mody nadal wykorzystuje ludzi i zasoby. A to nie jest pierwszy kryzys branży odzieżowej. W niepewnych czasach, takich jak globalna pandemia, gdy niektóre marki (licząc na uspaną czujność konsumentów i taryfy ulgowe przy ratowaniu wykresów zysków) nie biorą odpowiedzialności za prawa człowieka w swoim łańcuchu dostaw - wiemy, że to najbardziej zagrożeni pracownicy ponoszą ciężar kryzysu. Bloomberg News donosi, że od początku trwania epidemii główne marki modowe anulowały zamówienia o wartości około 1,5 miliarda dolarów z ponad 1000 fabryk odzieży w Bangladeszu. Gdzie indziej pojawiają się doniesienia o markach wycofujących się z zawartych umów i wstrzymujących płatności za zamówienia już złożone. Zdecydowana większość osób, które produkują nasze ubrania, sama jest bezbronna, pozbawiona płatnego urlopu lub odpowiedniej opieki zdrowotnej - jakiejkolwiek sieci zabezpieczenia społecznego, na której można by polegać. Kiedy używamy naszych głosów do rozliczania dużych korporacji, gdy wzywamy marki do zwiększenia przejrzystości, aby pomogły w zakończeniu współczesnego niewolnictwa i utrzymaniu praw człowieka w każdym ogniwie łańcucha dostaw mody, jesteśmy częścią zmiany w kształtowaniu bardziej sprawiedliwego świata. Od początku naszej rewolucji, ludzie z wielu zakątków ziemi używali swojego głosu, by domagać się zmian w branży modowej. I to działa. Przemysł zaczyna słuchać. Widzieliśmy, jak marki otwarcie mówią o tym, gdzie powstają ich ubrania i jaki wpływ na środowisko mają ich materiały. Widzieliśmy, jak producenci zwiększają bezpieczeństwo w swoich fabrykach, jak w łańcuchu dostaw rośnie liczba osób faktycznie dostrzeganych przez pracodawców, jak w swoich procesach twórczych projektanci biorą pod uwagę człowieka i planetę. Ale historia jest daleka od zakończenia. Dopiero zaczynamy. Nie możemy przestać, dopóki każdy pracownik, który produkuje nasze ubrania, nie jest odpowiednio widziany, słyszany i opłacany, a środowisko, w którym żyje i pracuje, jest bezpieczne. Warto zaznaczyć, że współczesny kryzys dotyka także firm, które do tej pory produkowały ubrania w sposób zrównoważony i nadal chcą to robić. W tym trudnym czasie warto włączyć się w promocję i różne formy wsparcia takich marek, aby docenić ich dotychczasowy wysiłek i umożliwić funkcjonowanie na niezmienionych zasadach po unormowaniu się sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Po pierwsze: działanie. Każdego roku wiele osób w naszej społeczności bierze aktywny udział w obchodach kwietniowego Tygodnia Mody Odpowiedzialnej, uczestnicząc w wydarzeniach i warsztatach. Tym razem zachęcamy wszystkich do pozostania w domu i izolowania się - Fashion Revolution Week 2020 (20-26 kwietnia) będziemy obchodzić całkowicie online. Spotkamy się z Wami podczas webinaru z ekspertkami z branży odzieżowej Anną Piętą, Agnieszką Polkowską, Marią Humą, Agnieszką Oleksyn-Wajdą i Aleksandrą Bąkowską. Porozmawiamy o modowej rewolucji do potęgi - zaprasza Ewelina Antonowicz, koordynatorka polskiego oddziału ruchu Fashion Revolution

Co dalej?
Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, żeby spróbować zaszczepić kulturę długowieczności odzieży. Nadszedł sprzyjający moment na ponowne przemyślenie charakteru konsumpcji modowej, przyjęcie nowych sposobów angażowania się w modę, wezwania marek do wdrożenia modeli biznesowych opartych o przejrzyste zasady, uhonorowanie tych, którzy już teraz etycznie produkują nasze ubrania, a także tych próbujących w pełni wykorzystać potencjał ubrań, które są już w obiegu. Dzięki zmianom systemowym i strukturalnym, transparentny i odpowiedzialny przemysł mody może wyciągnąć miliony ludzi z ubóstwa i zapewnić im godny byt i źródło utrzymania. Może łączyć ludzi i być doskonałym źródłem radości, kreatywności i ekspresji - dla pojedynczych osób i całej społeczności. Więcej wiedzy i inspiracji można czerpać, odwiedzając stronę www.fashionrevolution.org oraz Instagram organizacji @fash_revpoland przez kwiecień, ale i cały rok, bo na rewolucję składają się przede wszystkim nasze codzienne, pojedyncze głosy sprzeciwu, świadome pytania i wybory.
tekst: Eliza Gawrjołek, Fashion Revolution Poland
zdjęcia: Magda Daszkowsk