Teatr bliżej nas, czyli spektakl bez wychodzenia z domu.


Minęły prawie dwa tygodnie kwarantanny. Jeżeli przeczytaliście już wszystkie obowiązkowe pozycje, a logo NETFLIX'a śni Wam się po nocach, mamy dla Was alternatywę. Wiele Teatrów w całej Polsce postanowiło wyjść nam naprzeciw i udostępnia online swoje spektakle. W niektórych przypadkach są to transmisje online, w innych sztuki publikowane są na określony okres, w którym można je obejrzeć. Wybraliśmy dla Was 6 pozycji, których internetowa premiera odbędzie się w najbliższym czasie.




1. TEATR ŁAŹNIA NOWA, „Konformista 2029” w reż. Bartosza Szydłowskiego

CZAS: 25.03.2020 r., godz. 20:00

LINK: https://www.facebook.com/laznianowa/




Co z ludźmi, którzy chcą patrzeć tam, gdzie patrzą wszyscy? Nie chcą się odróżniać. Pragną razem z innymi nieść na sztandarach hasła Słusznej Sprawy. Nie przeszkadzają im ład i porządek wprowadzane dekretami, rozporządzeniami i paragrafami. Oto obowiązujący wzór na normalność. Oto strach przed wolnością.

Marcel Klerykoski żyje połowicznie. Nie interesuje go przygoda życia, ryzyko jakie ze sobą niesie. Szuka gotowych odpowiedzi, zwalniających go z odpowiedzialności i dających pozorne poczucie bezpieczeństwa. Pragnie się dostosować do większości, podporządkować jej, opanować lęk i uporządkować chaos. Ta droga na skróty wiedzie go na manowce i prowadzi do zatracenia tego, co ludzkie.

„Konformistę” znamy z legendarnej, wydanej w 1951 r. powieści Alberto Moravii oraz kultowego filmu Bernardo Bertolucciego, nagrodzonego na Berlinale w 1970 roku.

2. TR Warszawa, ”Woyzeck" w reż. Grzegorza Jaremki.,

CZAS: 28.03.2020 r., godz. 19:00

LINK: https://www.facebook.com/events/534062280580794/?active_tab=about





Spektakl inspirowany niedokończonym dramatem Georga Büchnera, XIX-wiecznego niemieckiego rewolucjonisty, pisarza i przyrodnika. Fabuła niemieckiego dramatu osnuta jest wokół prawdziwej historii młodego mordercy z Lipska, ukazanego z niezwykłym współczuciem jako ofiarę okrutnego, bezdusznego społeczeństwa, które depcze każdego, kto nie pasuje do jego norm.

Reżyser przedstawienia wraz zespołem wydobył z rewolucyjnego tekstu Büchnera w przekładzie Sławy Lisieckiej temat kształtowania się męskiej tożsamości. W spektaklu mężczyźni otaczający głównego bohatera to kumple z podwórka, garażowy band. Dramatyczny konflikt nie polega na zderzeniu klas społecznych, ale na konfrontacji różnych sposobów kształtowania, testowania i wyrażania swojej męskości. W tej opowieści o dojrzewaniu energia macho zderza się z męskością miękką, sensualną i rozmytą.

3. Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu ”Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem, o czym jest jutro" w reż. Seba Majewskiego.,

CZAS: 25.03.2020 r., godz. 20:00

LINK: https://www.facebook.com/TeatrBoguslawskiego/posts/3640335282705857




"Noce i dnie" Marii Dąbrowskiej to powieść szczególnie związana z Kaliszem i ziemią kaliską - to tutaj dzieje się akcja epickiej sagi przedstawiającej losy rodziny Niechciców. Noce i dnie są sagą przedstawiającą losy dwóch pokoleń rodu na tle Polski pod zaborami na przełomie XIX i XX w. Powrócił na deski kaliskiego Teatru 40 lat po lat po głośnym spektaklu w reżyserii Izabelli Cywińskiej - tym razem w reżyserii Seba Majewskiego.

4. Teatr Powszechny. Praskie S-fi, w reż. Agnieszki Błońskiej

CZAS: 24-26.03.2020 r.;

LINK:



Nie tak dawno, dawno temu i w nie tak odległej galaktyce, tuż obok... Na planecie bazarów, kapliczek, metra, stadionu, teatru…

Czas zmian. Czas chaosu. Czas realizacji śmiałych wizji, podszytych bezsiłą pytań. Rewitalizacja postępuje, fasady kamienic nabierają świeżości, a pan Józek się wyprowadza.

Zanim Praga przeniesie się do przyszłości – zanim odbędzie się Wielka Reanimacja/Reaktywacja/Rewizja/Retusz – jest jeszcze czas, by zapytać o koszty ponoszone w imię „lepszego jutra”. Teraźniejszość jest niepewna. Przeszłość jest falsyfikowana. Przyszłość jest źródłem lęku, wszystko może się zdarzyć. Tymczasem już dzisiaj, jak mówi jedna z praskich kioskarek: „Praga to jest jedno wielkie science-fiction”.

5. Teatr Żydowski, „Dybuk” wg An-skiego w reż. Mai Kleczewskiej

CZAS: 24.03.2020 r., godz. 19;00

LINK:



„Dybuk” oparty jest na należącym do klasyki dramatu żydowskiego tekście Szymona An-skiego, będącym jidyszowym „Romeo i Julią”, ludową legendą opowiadającą o duszy zmarłego ucznia jesziwy, wcielającej się w ciało ukochanej. Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski nadają tej historii szersze znaczenie, czyniąc z niej opowieść o złamanym przymierzu pomiędzy narodami i powracającej pamięci. W tym kontekście szczególnie istotna staje się historia i przestrzeń Teatru Żydowskiego, wybudowanego w centrum przedwojennej dzielnicy żydowskiej i na terenie dawnego Getta Warszawskiego, a zburzonego prawie dokładnie dwa lata po premierze „Dybuka” w kwietniu 2017 roku.

Maja Kleczewska została nagrodzona za „Dybuka” Laurem Konrada na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE w Katowicach.


6. Teatr Wielki - Opera Narodowa, "Carmen" w reż. Andrzeja Chyry

CZAS: 28.03, 31.03, 4.04; godz. 19:00

LINK: http://vod.teatrwielki.pl



„Carmen” to jedna z najczęściej wystawianych oper na świecie. Mimo ogromnego powodzenia dzisiaj, jej początkowe losy były wyjątkowo trudne – prapremiera nie powiodła się, co przyczyniło się do przedwczesnej śmierci kompozytora. Nowatorska opera werystyczna od lat porywa słuchaczy niezwykłym temperamentem, hiszpańskim kolorytem i efektownością. Powoływana w kolejnych inscenizacjach historia cyganki-uwodzicielki to jednak nie tylko – jak zwykło się uważać – hymn na cześć życia z kultową uwerturą i Habanerą.


Andrzej Chyra – reżyser i Małgorzata Sikorska-Miszczuk – dramaturg zmierzyli się z anatomią zbrodni, a z historii miłosnej wydobyli opowieść o zderzeniu dwóch równych, lecz sprzecznych systemów wartości – absolutnego wojskowego porządku (w postaci Don José) z niemożliwą wręcz do zrealizowania wolnością (w Carmen). Nie będzie to więc spotkanie z karczemną seksualnością i zazdrością w tle, ale z historią prawdziwej miłości, która doprowadzi do zbrodni. Spektakl miał premierę na scenie TW-ON 7.06.2018


Na którym spektaklu się spotykamy?